Veelgestelde vragen
In onderstaande rubrieken vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de betreffende organisatie of met de Helpdesk van MijnOverheid.
Voorwaarden om MijnOverheid te gebruiken:
- 14 jaar of ouder
- Burgerservicenummer (BSN)
- Zaken doet met de Nederlandse overheid
- Een goedgekeurd inlogmiddel (zoals DigiD of een ander Europees inlogmiddel)
Heeft u nog geen DigiD en wilt u MijnOverheid gebruiken? Vraag dan een DigiD aan via www.digid.nl
Kloppen de voorwaarden, maar kunt u niet inloggen? Neem dan contact op met de helpdesk van MijnOverheid.
Staat er iets dat u niet begrijpt, heeft u een vraag of klopt er iets niet?
MijnOverheid kan u niet helpen bij de inhoud van het bericht, persoonlijke gegeven of zaak die u heeft ontvangen. Neem dan contact op met de organisatie waar het bericht of de informatie vandaan komt. Bijvoorbeeld uw gemeente of de Belastingdienst. De contactgegevens staan meestal in het bericht, of op de pagina waar de informatie wordt getoond.
U vindt de contactgegevens ook in de lijst van aangesloten organisaties.
Komt u er niet uit met de organisatie waarvan u de gegevens heeft ontvangen, dan kunt u daarna contact opnemen met het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
De regels voor het gebruik van MijnOverheid zijn opgenomen in het Besluit digitale overheid.
Nee.
Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft (inwerkingtreding Wet EBV op 1 november 2015) automatisch een account bij MijnOverheid. U kunt uw account niet opzeggen.
Organisaties die aangesloten zijn bij MijnOverheid, controleren wie u bent door u te vragen om in te loggen. Daarom moet u soms opnieuw inloggen via MijnOverheid als u naar de website van een andere organisatie gaat om berichten te bekijken of gegevens in te zien.
Zijn organisaties aangesloten op DigiD Eenmalig inloggen? Dan hoeft u maar 1 keer in te loggen op MijnOverheid. Steeds meer organisaties zijn hierop aangesloten. Het is dus steeds vaker voldoende om slechts 1 keer in te loggen.
MijnOverheid is overal ter wereld te gebruiken. Hou er wel rekening mee dat de melding over een nieuw bericht in uw Berichtenbox soms met veel vertraging of niet aankomt.
Sommige gegevens (zoals uw huwelijkse staat of uw kinderen) worden in MijnOverheid niet meer aangepast, nadat u verhuist naar het buitenland. Deze gegevens worden bijgewerkt als u zich weer in Nederland inschrijft. Op de website van Nederland Wereldwijd leest u welke gegevens van u wel aangepast worden in MijnOverheid als u in het buitenland woont.
Let op, er zijn landen met beperkte internetvrijheid, dit brengt mogelijk veiligheidsrisico's met zich mee. Lees meer over veilig internetten op de website van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC); https://ncsc.nl
Nee, het is niet mogelijk het MijnOverheid-account van een overleden partner/familielid op te zeggen.
Van overheidsorganisaties die zijn aangesloten op de Berichtenbox. U vindt deze onder Instellingen. U bepaalt zelf van welke van deze organisaties u berichten ontvangt.
De organisatie bepaalt uiteindelijk zelf welke berichten zij digitaal versturen.
Nee.
U kunt alleen berichten ontvangen, maar geen berichten versturen. De afzender geeft in het bericht soms aan hoe u op het bericht kunt reageren.
Soms.
- Staat het bericht in uw prullenbak of archief? Dan kunt u het bericht weer terugplaatsen naar uw inbox.
- Heeft u het bericht uit uw prullenbak verwijderd? Dan kunt u het bericht niet meer terughalen.
Tijdens de installatie van de app wordt gevraagd of u meldingen van de app wilt ontvangen. Om geen post van de overheid te missen adviseren wij deze aan te zetten.
U kunt in het instellingenmenu van uw telefoon of tablet ook zelf instellen op welke manier u meldingen wilt ontvangen. Ga hiervoor naar het instellingenmenu van uw telefoon of tablet en kies voor Berichtgeving (iOS) of Meldingen (Android) en selecteer de Berichtenbox app. U kunt hier de instellingen naar wens aanpassen.
Let op! Maakt u gebruik van iOS (iPhone) en heeft u tijdens de installatie ervoor gekozen om geen meldingen te ontvangen, dan is het helaas niet mogelijk dit alsnog zelf aan te zetten in het instellingen menu van uw telefoon. Wilt u toch meldingen ontvangen moet u de app opnieuw installeren. U krijgt dan de vraag of u meldingen aan wilt zetten.
Nee, binnen 24 uur na aangifte van overlijden bij het gemeentehuis krijgt het account een overlijdensstatus. Daardoor is het niet langer mogelijk voor overheidsorganisaties om nieuwe berichten te sturen naar de Berichtenbox van de overledene.
De betreffende overheidsorganisaties zullen in het geval van overlijden overschakelen op papieren post die wordt geadresseerd aan de erven van de overledene.
Het beheer van de MijnOverheid website wordt uitgevoerd door Logius. Logius is de dienst digitale overheid, onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Lorem ipsem
De Berichtenbox is uw persoonlijke, beveiligde postbus voor digitale berichten van de overheid als alternatief voor de papieren post. In uw Berichtenbox kunt u berichten ontvangen, bewaren en beheren.
Wilt u een melding ontvangen van een nieuw bericht? Schakel dan de e-mail melding in, of download de Berichtenbox app.
Elektronische post van de overheid moet gegarandeerd en tijdig worden afgeleverd. E-mail is daarvoor niet betrouwbaar en veilig genoeg.
Staat er iets dat u niet begrijpt, heeft u een vraag of klopt er iets niet?
MijnOverheid kan u niet helpen bij de inhoud van de berichten die u ontvangt. Neem contact op met de organisatie waarvan u het bericht heeft ontvangen. De contactgegevens staan in de brief die als bijlage aan het bericht zit.
U vindt de contactgegevens ook in de lijst van aangesloten organisaties.
Komt u er niet uit met de organisatie waarvan u de gegevens heeft ontvangen, dan kunt u daarna contact opnemen met het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
U ziet berichten van alle gemeenten die op de Berichtenbox zijn aangesloten en waarvan u heeft aangegeven digitaal berichten te willen ontvangen.
In de praktijk ontvangt u vooral post van uw eigen gemeente. Maar u kunt ook post van een andere gemeente ontvangen, bijvoorbeeld omdat u daar een vergunning heeft aangevraagd, of omdat u daar een vakantiewoning heeft.
Dit hangt af van de keuze van die overheidsorganisatie die u het bericht stuurt. Sommige overheidsorganisaties versturen al hun post via de Berichtenbox en op papier. Andere overheidsorganisaties sturen hun berichten alleen via papieren post of juist alleen digitaal. MijnOverheid heeft geen invloed op de keuze van de verschillende overheidsorganisaties.
Het is afhankelijk van de overheidsorganisatie die de berichten verstuurt of dit mogelijk is.
Hebt u gekozen voor het ontvangen van berichten via de Berichtenbox? Dan ontvangt u deze berichten in principe niet meer per gewone post. Organisaties kunnen er echter voor kiezen om bepaalde berichten zowel digitaal als op papier te sturen.
Let op, het vinkje bij Belastingdienst kunt u niet verwijderen. De Belastingdienst zal steeds meer berichten digitaal naar u versturen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Belastingdienst https://belastingdienst.nl/digitalepost.
- Log regelmatig in op MijnOverheid;
- Zet 'Melding als er nieuwe post is' aan via 'Instellingen' om meldingen van nieuwe berichten te ontvangen;
- Zet 'Herinnering als u post niet hebt geopend' aan via 'Instellingen';
- Download de Berichtenbox app.
MijnOverheid geeft een organisatie geen informatie of u berichten hebt gelezen of verwijderd.
Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn:
- U deelt uw e-mailadres met uw partner of kind, en de notificatie is voor hen bedoeld;
- De melding gaat over een wijziging in een lopende zaak (zoals een vergunningaanvraag);
- U heeft het bericht al gelezen voordat u de e-mail met de melding ontving of zag;
- Iemand anders is gemachtigd berichten in uw Berichtenbox te lezen en deze persoon heeft het bericht al geopend of verplaatst.
Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn:
- Uw e-mailadres is niet bekend of gewijzigd: ga naar 'Instellingen' om uw e-mailadres aan te passen;
- 'Melding als er nieuwe post is' staat uit: ga naar 'Instellingen' om dit aan te zetten;
- U gebruikt hetzelfde e-mailadres als uw partner, kind of huisgenoot en die heeft de melding gelezen en weggegooid;
- Te volle eigen mailbox, als gevolg komt de email met melding niet aan;
- Spamfolder: de melding zit in uw spamfolder;
- Het e-mailadres van MijnOverheid (noreply@mijn.overheid.nl) toevoegen aan de lijst veilige afzenders in uw mailprogramma.
Het aanbieden van de melding dat er een nieuw bericht is bezorgd betreft een service van MijnOverheid. Deze melding heeft geen juridische status. Dit betekent dat aan het wel of niet (tijdig) ontvangen van een deze melding geen rechten kunnen worden ontleend. U dient zelf uw Berichtenbox geregeld te openen om te zien of u nieuwe berichten heeft en zo nodig hiernaar te handelen.
Berichten blijven altijd bewaard, tenzij u ze zelf verwijdert.
Dit is een keuze van de Belastingdienst. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Belastingdienst, https://belastingdienst.nl/digitalepost.
Neem hiervoor contact op met de Belastingdienst. Contactgegevens vindt u op de website van de Belastingdienst, https://belastingdienst.nl/contact.
De app is een mobiele applicatie van de Berichtenbox voor smartphones en tablets. In de app leest u de berichten die in uw Berichtenbox op MijnOverheid staan. U ontvangt een melding op uw telefoon of tablet als er nieuwe post is.
De app is beschikbaar voor smartphones en tablets die draaien op de besturingssystemen iOS van Apple (vanaf iOS 12) en Android van Google (vanaf Androidversie 7.0).
Download de app alleen uit de officiële stores. Voor Apple gebruikers is dit de Apple App Store en voor Android gebruikers is dit de Google Play store.
Om de app te gebruiken moet deze eerst aan uw MijnOverheid-account gekoppeld worden. Voor het koppelen van de app heeft u een DigiD account nodig. Hierna kunt u inloggen met een pincode die u zelf kunt aanmaken.
Bent u de pincode vergeten. Of heeft u te vaak een onjuiste code ingevoerd waardoor de app is geblokkeerd. Dan kunt u een nieuwe pincode instellen door de app opnieuw te koppelen met uw DigiD.
Nee
De beveiliging van uw telefoon of tablet en de pincode beveiliging op de app is voldoende om kwaadwillende tegen te houden. Bij het verwijderen van de app of het wissen van de telefoon wordt ook de toegang tot de app geblokkeerd.
Nee
U kunt de voorkeuren voor organisaties niet via de app wijzigen. Hiervoor moet u inloggen op MijnOverheid en via instellingen de voorkeuren aanpassen.
Ja
U kunt de app op meerdere apparaten tegelijk installeren.
Het verschil tussen de Berichtenbox voor burgers en bedrijven is dat de Berichtenbox voor bedrijven alleen te gebruiken is door ondernemers (met KvK-registratie). Ook is het mogelijk om met de Berichtenbox voor bedrijven digitale berichten te versturen naar overheidsorganisaties. Deze mogelijkheid heeft de Berichtenbox voor burgers niet, hier kan alleen post in ontvangen worden.
Lees meer over de Berichtenbox voor Bedrijven.
Bij een bericht met bezorgbevestiging krijgt de afzender eenmalig een melding als u bent ingelogd op de Berichtenbox van MijnOverheid en het bericht kan openen.
Voor meer informatie klik hier 'Wat is een bericht met bezorgbevestiging'?
Hier staat informatie over zaken die u op dat moment heeft lopen of afgerond zijn bij de overheid. Bijvoorbeeld een vergunningaanvraag.
Wijzigt er iets? Bijvoorbeeld een aanvraag die is afgerond? Dan ontvangt u automatisch een e-mail als 'Melding als er nieuwe post is' aanstaat.
Ga naar 'Lopende zaken' en klik op 'Aangesloten organisaties'. Hier vindt u van welke organisaties u uw Lopende zaken kunt bekijken.
Neem hiervoor contact op met de organisatie waar deze zaak loopt. Bijvoorbeeld uw gemeente.
MijnOverheid kan u niet helpen met vragen over de inhoud van uw lopende zaak.
U kunt iemand anders toestemming geven om berichten te lezen in uw Berichtenbox. Dit noemen we machtigen.
Ga voor meer informatie naar https://machtigen.digid.nl.
Via DigiD Machtigen, https://machtigen.digid.nl.
De persoon die u machtigt moet:
- Toestemming geven;
- Een MijnOverheid-account hebben.
Vraag dit aan via DigiD Machtigen, https://machtigen.digid.nl.
Wat is er nodig?
- De persoon van wie u de berichten gaat lezen moet toestemming geven;
- U moet een MijnOverheid-account hebben.
Nee.
Deze persoon kan alleen de berichten van organisaties waarvoor u een machtiging heeft gegeven in uw Berichtenbox lezen. Deze persoon heeft geen toegang tot overige informatie.
Deze persoon kan alleen de berichten van organisaties waarvoor u een machtiging heeft gegeven in uw Berichtenbox lezen, verplaatsen, verwijderen en doorsturen per e-mail.
- Digitaal: via DigiD Machtigen, https://machtigen.digid.nl;
- Telefonisch: via de helpdesk DigiD Machtigen, 088 123 65 55 (lokaal tarief). Op werkdagen bereikbaar van 8.00 - 22.00 uur.
U heeft één of meerdere personen gemachtigd uw berichten van deze organisatie te lezen en één van deze personen heeft het bericht gelezen voordat u het gelezen heeft.
Nee, u logt in via uw eigen MijnOverheid-account. Hier kunt u de berichten lezen waarvoor u bent gemachtigd.
Ja. Klik in uw Berichtenbox aan de rechterkant op 'Gemachtigd voor'.
Ja, u kunt hier een overzicht van opvragen:
- Digitaal: via DigiD Machtigen, https://machtigen.digid.nl;
- Telefonisch: via de helpdesk DigiD Machtigen, 088 123 65 55 (lokaal tarief). Op werkdagen bereikbaar van 8.00 - 22.00 uur. U ontvangt dan het overzicht per post.
- Log in op uw eigen MijnOverheid-account;
- Open de Berichtenbox;
- Kies in het blok 'Gemachtigd voor' de naam van degene van wie u berichten wilt lezen.
Denkt u dat de getoonde gegevens niet kloppen? Neem dan contact op met de organisatie waar deze gegevens geregistreerd staan. De contactgegevens staan op dezelfde pagina.
- Woont u in Nederland? Neem dan contact op met uw gemeente. De contactgegevens staan meestal op de pagina waar de gegevens worden getoond. Komt u er niet uit met de gemeente, dan kunt contact opnemen met het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO);
- Woont u buiten Nederland? Ga dan naar de Registratie van Niet Ingezetenen om vast te stellen of en op welke manier u de gegevens kunt wijzigen.
BRP staat voor Basisregistratie Personen. Hierin staat informatie over u die de overheid nodig heeft, zoals uw geboortedatum, naam, huwelijk of verhuizing. De gemeente waar u ingeschreven staat, houdt deze gegevens bij.
Woont u in het buitenland en staat u in de BRP ingeschreven als niet-ingezetene? Dan houdt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uw gegevens bij.
Voor meer informatie zie de website van de Rijksoverheid.
Neem contact op met de organisatie waarvan u de gegevens heeft ontvangen. De contactgegevens staan meestal in het bericht, of op de pagina waar de informatie wordt getoond.
Komt u er niet uit met de organisatie waarvan u de gegevens heeft ontvangen, dan kunt u daarna contact opnemen met het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). MijnOverheid kan uw gegevens niet aanpassen.
De uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken is opgedragen aan de gemeenten. Het kan zijn dat gemeenten een aantal taken voor de wet in een samenwerkingsverband met enkele andere gemeenten uitvoeren. De taxaties worden volgens instructies verricht.
Op de juiste uitvoering van de wet oefent de Waarderingskamer toezicht uit. Dit is een onafhankelijk bestuursorgaan dat valt onder het ministerie van Financiën.
MijnOverheid toont alle adreshistorie die op uw persoonslijst in de BRP staat. Deze adreshistorie gaat minimaal terug tot 1 oktober 1994 (start van de GBA, de voorloper van de BRP).
Naast uw eigen gegevens weet de overheid ook welke familiaire relaties u heeft. Bijvoorbeeld wie uw ouders, (ex-) partners, of kinderen zijn. De overheid heeft deze gegevens nodig voor het uitvoeren van haar wettelijke taken.
In MijnOverheid ziet u alle gegevens uit de BRP over uzelf en de gegevens van uw naaste familieleden en (ex-) partners.
Dit is de datum waarop de WOZ-waarde van een woning bepaald is. Om de WOZ-waarde van een woning te bepalen wordt er gekeken naar de verkoopprijzen van andere woningen in de buurt. Er wordt altijd gekeken naar de verkoopprijzen rond 1 januari van een bepaald jaar, dit is de waardepeildatum.
De waardepeildatum ligt steeds één jaar voor het jaar waarvoor deze gebruikt wordt. Dus de WOZ-waarde van waardepeildatum januari 2023 wordt gebruikt voor bijvoorbeeld de belastingaangifte over het jaar 2024.
Lees meer over de manier waarop de WOZ-waarde wordt bepaald op Rijksoverheid.nl: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/waardering-onroerende-zaken-woz/vraag-en-antwoord/woz-waarde-bepalen
De WOZ-waarde is een geschatte marktwaarde van uw (huur)woning of andere onroerende zaak. Die waarde geeft een indicatie van het bedrag dat een koper bij aankoop zou betalen voor deze woning op die datum.
Gemeenten taxeren deze waarde jaarlijks door gebruik te maken van een taxatiemodel. Zij gebruiken daarvoor een geautomatiseerd systeem. Dat systeem analyseert grote hoeveelheden marktgegevens (verkoopprijzen) uit het recente verleden. Alle recente verkoopprijzen in de gemeente worden daarbij gebruikt. De getaxeerde waarde van een object (de WOZ-waarde) komt tot stand door vergelijking van de woning met andere verkochte objecten. Woningen worden daarbij vergeleken op basis van type woning, bouwjaar, grootte, ligging en dergelijke.
De gemeente controleert de met de computer berekende waarden, voordat deze definitief worden bekend gemaakt.
Heeft u een vraag over de WOZ-waarde? Neem dan contact op met uw gemeente.
U bent via uw MijnOverheid-account de enige die toegang heeft tot uw persoonlijke gegevens. Ze zijn dus niet zichtbaar voor anderen.
In de onderstaande gevallen is een woning of WOZ-object mogelijk niet zichtbaar:
- U bent niet de enige eigenaar of huurder van de woning. De gegevens zijn dan zichtbaar in het overzicht van de andere eigenaar (bijvoorbeeld uw partner). U kunt de gegevens wel opvragen bij uw gemeente.
- U bent zeer recent eigenaar geworden van de woning. De registratie is nog niet verwerkt, waardoor de WOZ-gegevens nog niet aan uw naam gekoppeld zijn.
WOZ staat voor ‘Waardering Onroerende Zaken’. De gemeente bepaalt elk jaar opnieuw wat de WOZ-waarde van onroerende zaken, zoals woningen of bedrijfspanden is. U ontvangt als eigenaar/huurder van een woning of bedrijfspand eenmaal per jaar de nieuwe WOZ-waarde op het aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen.
De WOZ-waarde wordt onder andere gebruikt door de gemeenten, waterschappen en de Belastingdienst om te bepalen hoeveel belasting u moet betalen.
Lees meer over de waardering roerende zaken (WOZ) op Rijksoverheid.nl: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/waardering-onroerende-zaken-woz
Nee.
Ontvangt u een bijstandsuitkering? Dan kan de kinderalimentatie hiervan afgetrokken worden.
Partneralimentatie.
Overige betalingen zijn niet fiscaal aftrekbaar. Meer informatie vindt u op de website van de Belastingdienst, https://belastingdienst.nl.
Dit staat voor Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen. Deze organisatie int alimentatie en stelt de ouderbijdrage Jeugdzorg vast. Voor meer informatie: https://lbio.nl.
Neem contact op met het Kadaster, https://kadaster.nl . Komt u er niet uit met het Kadaster, dan kunt u daarna contact opnemen met het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
U kunt uw geregistreerde inkomen in een aantal situaties laten aanpassen. Daarbij is van belang hoe uw inkomen is geregistreerd.
Uw inkomen is geregistreerd op basis van:
- Een voorlopige aanslag van de Belastingdienst. Doe dan (opnieuw) aangifte inkomstenbelasting;
- Een definitieve aanslag of navorderingsaanslag van de Belastingdienst. Dan moet u mogelijk bezwaar maken tegen deze aanslag. Met het hulpmiddel Bezwaarcheck ziet u of dit voor u geldt. Hoeft u geen bezwaar te maken? Dan vertelt het hulpmiddel ook wat u kunt doen.
Is uw geregistreerde inkomen ergens anders op gebaseerd? Of hebt u nog vragen over het aanpassen van uw geregistreerde inkomen? Bel dan de BelastingTelefoon.
Dat ligt eraan voor welk jaar u een inkomensverklaring nodig hebt.
Hoe het precies zit, leest u op Hoe kom ik aan een inkomensverklaring? op belastingdienst.nl.
- Doet u geen belastingaangifte? Dan is dit een optelsom van bijvoorbeeld uw loon, pensioen en de uitkeringen die u in dat jaar ontvangt;
- Doet u wel belastingaangifte? Dan wordt dit bepaald op basis van deze aangifte. Op uw belastingaanslag heet dit dan verzamelinkomen.
Op basis van uw geregistreerde inkomen wordt bijvoorbeeld de hoogte van uw uitkering bepaald, toeslagen of wat de hoogte is van bijdragen die u moet betalen.
Lees meer over het geregistreerde inkomen op de website van de Belastingdienst, https://belastingdienst.nl.
De overheid registreert (sinds 6 januari 2014) niet meer in de BRP of u meerdere nationaliteiten hebt. Daarom ziet u deze informatie niet in MijnOverheid.
DUO is voor de actualiteit van de gegevens afhankelijk van de aanlevering van diplomagegevens door onderwijsinstellingen. Hoe sneller een onderwijsinstelling de gegevens aanlevert, hoe eerder deze gegevens worden opgenomen in Mijn diploma's.
Oudere gegevens zijn soms niet volledig digitaal beschikbaar.
- De meeste persoonsgegevens vanaf 1 oktober 1994 zijn gedigitaliseerd;
- Adresgegevens vanaf 1 oktober 1994 zijn gedigitaliseerd;
- Kinderen geboren op of na 1 januari 1966 zijn op de digitale persoonslijst van ouder(s) vermeld.
Gegevens van voor 1 januari 1966 zijn niet digitaal beschikbaar. U kunt deze wel opvragen via het papieren archief gemeenten.
Het Kadaster toont alleen adressen van een perceel met bebouwing. Hierdoor wordt bijvoorbeeld bij weilanden en parkeerplaatsen geen adres getoond. Gaat het om een perceel met bebouwing, dan kunt u via het kadaster een verzoek indienen om de locatie te koppelen zodat het adres wel getoond wordt bij het Perceel. Ga hiervoor naar https://formulieren.kadaster.nl/contact_kadaster
MijnOverheid toont alleen de gegevens van uw eigen persoonslijst in de Basisregistratie Personen (BRP). MijnOverheid kan van uw familieleden geen informatie tonen over het wel of niet in leven zijn van deze persoon, omdat dat gegeven niet voorkomt op uw persoonslijst in BRP.
In MijnOverheid ziet u uw energielabel alleen als:
- Er een energielabel geregistreerd is voor een woning of gebouw dat op uw naam staat of waarop u staat ingeschreven.
- Het energielabel in het register voor energielabels staat.
- De woning of het gebouw particulier eigendom is. Energielabels voor woonwagens en woonboten zijn niet te zien in MijnOverheid.
- Het adres niet gekoppeld is aan het kadastrale perceel. Het Kadaster toont alleen adressen bij een perceel met bebouwing. Gaat het om een perceel waar wel bebouwing op staat? Dan kunt u via het kadaster een verzoek indienen om de locatie te koppelen, zodat het adres wel getoond wordt bij het perceel. Als er een energielabel beschikbaar is zal deze na het koppelen wel zichtbaar zijn. Om een verzoek in te dienen voor het koppelen van de locatie gaat u naar https://formulieren.kadaster.nl/contact_kadaster
Heeft u vragen of klopt er iets niet? Meld dit bij helpdesk energielabel.
Een energielabel woningbouw geregistreerd voor 1-1-2015 of een energielabel utiliteitsbouw geregistreerd voor 1-1-2021 kan niet als PDF gedownload worden via MijnOverheid. Bent u eigenaar van de woning of het gebouw? Dan kunt het energielabel opvragen bij de energieadviseur die het energielabel heeft geregistreerd. Bent u huurder? Neem dan contact op met de woning eigenaar.
Heeft u geen gegevens van uw energieadviseur? Neem dan contact op met de helpdesk:
Helpdesk energielabel
Telefoon: 0800-0808
E-mail: helpdesk@energielabel.nl
Niet alle diploma's staan in Mijn diploma's. Zoekt u een diploma die er niet bij staat, gebruik dan de diplomahulp om te zien wat uw mogelijkheden zijn.
Is het vermelde diploma onjuist, log dan in via Mijn DUO en kies bij het betreffende diploma voor 'verbeter een fout'.
Neem contact op met de RDW. De contactgegevens van de RDW staan op de pagina waar uw voertuiggegevens worden getoond, of in het bericht.
Komt u er niet uit met het RDW, dan kunt u de fout ook melden bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
MijnOverheid kan uw gegevens niet aanpassen.
Ja, u kunt bezwaar maken tegen de WOZ-waarde op uw WOZ-beschikking. U dient het bezwaar binnen zes weken in bij uw gemeente. Hoe u bezwaar maakt bij uw gemeente, leest u in de bijlage bij de WOZ-beschikking.
Lees meer over bezwaar maken op Rijksoverheid.nl: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/waardering-onroerende-zaken-woz/vraag-en-antwoord/bezwaar-woz-beschikking
Wanneer gemeenten of andere overheidsorganisaties een besluit nemen over bijvoorbeeld een aangevraagde bouwvergunning bij u in de straat of als er werkzaamheden in uw buurt uitgevoerd gaan worden moet dit bekend gemaakt worden.
U kunt deze berichten met bekendmakingen over uw buurt bekijken via MijnOverheid.
Afhankelijk van uw vraag of opmerking kunt u het volgende doen:
- Wilt u stukken inzien? Kijk eerst of de stukken als bijlage zijn toegevoegd aan de bekendmaking. Als dit niet zo is kunt u hiervoor contact opnemen met de organisatie die de bekendmaking heeft gemaakt.
- Wilt u bezwaar maken? In de bekendmaking staat hoe u dit kunt doen. Als u vragen heeft over de bezwaarprocedure kunt u contact opnemen met de organisatie die de bekendmaking heeft gemaakt.
- Wilt u meer informatie of klopt de inhoud van een bekendmaking niet? Neem dan contact op met de organisatie die de bekendmaking heeft gemaakt. MijnOverheid gaat niet over de inhoud van een bekendmaking.
- Wilt u contact opnemen met een organisatie die de bekendmaking heeft gemaakt? Zoek dan de contactgegevens op in het ‘Register van Overheidsorganisaties’. De naam van de organisatie staat altijd boven aan de bekendmaking.
U krijgt berichten met bekendmakingen te zien die gaan over zaken die spelen binnen 250 meter van uw woonadres. U kunt deze afstand zelf aanpassen.
Het gaat hierbij om berichten van uw Gemeente, Provincie, Waterschap, Regionaal Samenwerkingsorgaan of de Rijksoverheid van de afgelopen 8 weken.
Woont u vlak bij de gemeentegrens dan kan het voorkomen dat u ook berichten ziet van de buurgemeente.
Het is wettelijk vastgelegd dat overheidsorganisaties uw gegevens krijgen als zij deze nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Uw gegevens kunnen ook worden gedeeld met organisaties die niet van de overheid zijn. Dit zijn organisaties met een zogenaamde maatschappelijke taak zoals pensioenfondsen, zorgverzekeraars en ziekenhuizen.
Op de pagina “persoonsgegevens” op MijnOverheid kunt u zien welke gegevens er over u in de BRP staan. Ook kunt u een overzicht krijgen bij uw gemeente.
Als u denkt dat er iets niet klopt, bijvoorbeeld als u twijfelt of een bepaalde organisatie uw gegevens wel mag gebruiken, dan kunt u contact opnemen met deze organisatie. Deze organisatie zal uw vraag dan in behandeling nemen. De websites van de organisaties die uw persoonsgegevens gebruiken staan in het overzicht. MijnOverheid kan deze vragen niet beantwoorden.
Het is mogelijk dat er gegevens met een organisatie worden gedeeld waar u geen contact mee hebt of geen klant (meer) bent. Dit betekent niet direct dat deze organisatie uw gegevens niet mag gebruiken. Zo kan een zorgverzekeraar waar u geen klant meer bent nog enige tijd uw gegevens nodig hebben om bijvoorbeeld declaraties af te handelen.
Het is mogelijk dat er gegevens met een gemeente worden gedeeld waar u niet woont. Een gemeente mag ook gegevens ontvangen over iemand die in een andere gemeente woont. Dit mag alleen als de gegevens nodig zijn voor een taak die deze gemeente uitvoert. De gemeente waar u een bedrijfspand bezit, maar waar u niet woont, zal bijvoorbeeld ook uw BRP-gegevens mogen ontvangen. Deze gegevens zijn dan nodig voor belastingheffing door de gemeente.
Dit is momenteel niet mogelijk, omdat het wettelijk geregeld is welke organisaties uw persoonsgegevens mogen gebruiken. U kunt daar zelf geen organisaties aan toevoegen.
Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn:
• Er is iets fout gegaan met uw afmelding. Op de Berichten over uw Buurt pagina op MijnOverheid kunt u dit controleren.
• Het versturen van de laatste e-mail gebeurde voor uw afmelding.
Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn:
• Uw e-mailadres is niet bekend bij MijnOverheid of onjuist: ga naar 'Instellingen' om uw e-mailadres aan te passen.
• Spamfolder: de e-mail zit in uw spamfolder, ook wel ongewenste e-mail genoemd.
• Woont u in een buitengebied, dan kan het voorkomen dat er weinig berichten zijn. Om meer berichten te ontvangen, moet u het zoekgebied rondom uw woonadres groter maken. Ga hiervoor naar de pagina “Berichten over uw Buurt”.
Ontvangt u nog steeds geen e-mail, neem dan contact op met de helpdesk van MijnOverheid.
Nee. Dit gebeurt op het moment dat u zich bij de gemeente op het nieuwe adres inschrijft. Verhuist u naar het buitenland? Dan ontvangt u geen Berichten over uw Buurt e-mail meer.
Lees hier meer over in de Privacyverklaring, https://mijn.overheid.nl/privacy.
U bent de enige die hier toegang toe heeft.
Heeft u iemand gemachtigd? Dan kan deze persoon gemachtigde berichten uit uw Berichtenbox lezen. Deze persoon heeft geen toegang tot andere gegevens in uw MijnOverheid-account.
Ja, MijnOverheid maakt gebruik van een zogenaamde sessie-cookie. Dit is een cookie die wordt aangemaakt als u inlogt. Logt u uit? Dan verdwijnt deze cookie. Een sessie-cookie bevat geen inhoudelijke gegevens en wordt niet op uw apparaat (bijvoorbeeld uw pc, tablet of smartphone) opgeslagen.
Hiernaast wordt voor het maken van de statistieken gebruik gemaakt van een cookie met anoniem visitor-id. Deze visitor-id is niet herleidbaar tot een persoon, maar kan wel worden gebruikt bij terugkerende bezoeken.
Tips:
- Houdt uw besturingssysteem en browser up to date;
- Bescherm uw apparaat met anti-virussoftware;
- Log niet in op openbare computers, zoals in internetcafés of in bibliotheken;
- Maak geen verbinding met publieke wifi-netwerken;
- Houd uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord privé;
- Log in op DigiD met extra sms-controle of gebruik de DigiD-app;
- Laat uw pc of smartphone niet onbeheerd achter als u bent ingelogd via DigiD;
- Controleer altijd de adresregel in uw browser. Deze begint altijd met https://mijn.overheid.nl of tijdens het inloggen met DigiD met https://digid.nl. Is de adresregel anders? Log dan niet in.
Lees meer over veilig internetten op de website Veilig Internetten; https://veiliginternetten.nl
- Log in op uw DigiD;
- Klik op Instellingen;
- Klik op Inloggeschiedenis.
Hier ziet u wanneer er is ingelogd met uw DigiD.
Vermoedt u misbruik van uw DigiD? Kijk dan op de website van DigiD wat u moet doen.
Bij phishing lokken criminelen u naar een valse website om uw inloggegevens te stelen. Zo'n valse website is vaak een exacte kopie van de echte website. Hier vragen ze u om in te loggen.
- Controleer altijd de adresregel in uw browser. Deze begint altijd met https://mijn.overheid.nl of tijdens het inloggen met DigiD met https://digid.nl. Is de adresregel anders? Log dan niet in.
- Ontvangt u een e-mail van MijnOverheid met een link, of een e-mail met een link naar MijnOverheid, dan is deze waarschijnlijk afkomstig van criminelen. MijnOverheid stuurt u nooit een e-mail met een link.
- Sla MijnOverheid op in uw favorieten. Dan logt u altijd in op de juiste website.
In dat geval logt u eerst in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Daarna ontvangt u een sms op telefoon met een code. Deze moet u invoeren, daarna bent u ingelogd.
Inloggen met DigiD met sms-code is veiliger dan wanneer u alleen inlogt met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Wilt u sms-controle toevoegen aan inloggen met DigiD? Ga dan naar de website van DigiD: https://digid.nl.
Op de website van DigiD, https://digid.nl.
Valse e-mails lijken steeds echter. Ze bevatten echte logo's en ook de website adressen lijken echt. Kenmerken van valse e-mails zijn:
- U wordt gevraagd om op een link te klikken en/of persoonlijke gegevens door te geven.
- De e-mail is niet aan u persoonlijk gericht, maar begint bijvoorbeeld met 'Beste klant' of 'Beste gebruiker'. Criminelen weten uw naam namelijk niet.
- Het bericht is in gebrekkig Nederlands geschreven.
- De boodschap speelt in op angstgevoelens. U moet bijvoorbeeld direct reageren anders wordt uw account stopgezet.
- De e-mail komt in uw spamfilter terecht.
- De link in de e-mail komt niet uit op de echte MijnOverheid website.
Heeft u een valse e-mail ontvangen? Wij weten er graag van! Sla de e-mail eerst op en stuur vervolgens een bericht naar valse-email@mijn.overheid.nl met de valse e-mail toegevoegd als bijlage.